Cova do Rei Cintolo
Cova
do Rei Cintolo
Nesta
cova, situada entre os barrios de Orxal e Supena na parroquia de
Argomoso, cerca de Mondoñedo, Lugo, reúnense dous factores de interese: o natural e o cultural
ou histórico.
No
que respecta ao patrimonio histórico e cultural, hai que indicar que
este é un lugar catalogado pola Dirección Xeral de Patrimonio como
Xacemento de tipo Paleolítico e, por tanto, ligado ás primeiras
etapas do home na terra.
Así,
xa desde antigo, a cova estivo moi ligase aos estudos arqueolóxicos
e así, por un pioneiro destes estudos, foi descuberta para o mundo
científico por José Vilaamil e Castro. Será el, quen no ano 1873
en Antigüidades prehistóricas e célticas de Galicia, publicou o
primeiro plano da cova de “Ou Rei Cintolo”, da zona superior, que
se denomina Sector Central e que ocupa uns 300 metros de percorrido.
Un
pouco máis tarde, en 1946, José Trapero Pardo dará noticia da
aparición dun puñal que el cualificará de Celtibérico pero que,
estudos posteriores, farán que hoxe se encadre a finais do Medioevo.
Pouco tempo máis tarde, aparecerá unha punta de frecha tallada en
sílex.
A
comezos da década de 1970, atopáronse unha serie de restos humanos
pertencentes todo eles a un mesmo individuo. Estes, tras un estudo
antropolóxico, foron situados a finais do Paleolítico Superior.
A
finais do século XX, en 1989, realízase unha campaña de
valoracións arqueolóxicas nas cavidades da zona por parte de María
José Soto Barreiro e P. Pumarejo Gómez. Neste estudo inclúese Rei
Cintolo, pero non se dan conclusións relevantes sobre ela.
En
2003. R. Villar Quintero, realiza unha valoración do Sector Central
da cova con sondajes no pórtico da entrada e nas galerías
interiores correspondentes. Estes traballos deron como resultado a
constatación de restos de ocupación no pórtico de entrada
correspondente ao período medieval (século XI). Nos sondajes das
galerías interiores, constatouse un fogar nunha galería menor así
como unha serie de pequenos gravados que abren un debate científico
pola posibilidade de dúas interpretacións sobre a súa autoría: a
man do home ou as gadoupas dos osos por ser un lugar adecuado,
segundo opinións, para que estes hibernasen
As
covas, coas súas connotacións para penetrar no interior da terra,
de volver ao útero materno e de penetrarse noutro plano de
coñecemento son lugares perfectos para as lendas infestadas de
simboloxía.
A
"Cova do Rei Cintolo" é a máis grande de Galicia, coas
súas máis de 7500 metros de lonxitude. Está situada en Supena
(Argomoso, moi preto de Mondoñedo). No interior atopámonos cunha
fantástica paisaxe de salas e galerías, e mesmo, un pequeno lago e
ríos subterráneos. A cova está distribuída en tres galerías que
mostran interesantes formacións xeolóxicas creadas pola auga nun
enorme macizo de roca calcaria.
Lenda
Conta
a lenda que moito tempo antes de que se fundase a actual vila de
Mondoñedo había nunha zona coñecida como Bría, e próxima onde
actualmente situar este pobo, un castelo de enorme grandeza no cal
habitaba un dos reis con maiores posesións de toda a comarca. Este
castelo era a morada do Rey Cintolo. O monarca contaba cunha única
descendente, moi fermosa ela e querida por todos os súbditos do seu
pai non só pola súa beleza senón tamén pola súa bondade. O seu
nome era Manfada.
Ademais
destas dúas virtudes de a moza había un factor determinante tamén
para os homes que a pretendían, a riqueza do seu pai. Debido a isto
non eran poucos aqueles cabaleiros que soñaban con optar a un
emparellamento coa princesa. Con todo o defecto que tanto o Rey como
a princesa lle atopaban a estes era precisamente ese, a súa
condición de cabaleiros. Eran homes que ascenderan na súa clase
social debido a diversas traizóns, asasinatos e crueis
enfrontamentos en múltiples batallas. Por iso o Rey non tiña
demasiada présa en que a princesa se unise en matrimonio. Un día
chego a Bría un novo conde chamado Hollvrudet, este non traía moito
séquito, como afacían facer outros pretendentes da princesa, pero
rapidamente fíxose querer pola súa simpatía e cordialidade. A nova
princesa sentiu unha gran atracción cara a el, era un mozo aposto e
por primeira vez non estaba caracterizado pola súa rudeza e os seus
sanguentos asasinatos.
O
Rey tamén vía con bos ollos a relación e ata consideraba como
posible a idea dunha voda entre o mozo e a súa filla. Era a primeira
ocasión na que ninguén do lugar mostrábase titubeante ante unha
posible voda. Pero estes non eran os comezos dun conto de fadas. Aos
poucos días chego a Bría un numeroso séquito de homes dacabalo con
gran número de armas entre as súas posesións e diversas trompetas
para anunciar a súa chegada. Tratábase do Rey Tuba de Oretón,
leste e os seus cabaleiros acamparon no lugar coma se tratásese da
ocupación dunha praza por un exercito de guerreiros. Desde os
exteriores do castelo enviou diversas cartas ao Rey comunicándolle
os motivos da súa visita. Este quería dialogar co Rey acerca da súa
voda coa princesa e comunicáballe á súa vez que de non ser
recibido de forma inmediata tomaría pola forza o castelo e levaría
á princesa. Ante a ameaza todas as xentes do castelo, incluído o
Rey, mostráronse atemorizados. Ningún sabía ben que facer e foi a
iniciativa do conde a que lles dió unha solución. Este ofrecíase a
combater co Rey de Oretón. O seu amor pola princesa Mafada era cada
vez máis grande e debido á súa destreza no manexo das armas soubo
que as súas capacidades ante o inimigo faríanlle vencer. Deste
xeito enviou ao Rey Tuba de Oretón unha carta na que lle retaba a un
combate corpo a corpo entre ambos.
Tuba,
Rey de Oretón, non era precisamente un mozo aposto, era máis ben
gordo e con pouca habilidade no manexo das armas, o cal o situaba en
inferioridade de condicións ante a batalla, pero posuía un don. Era
o que en Galicia coñécese como "vedoeiro" ou bruxo, polo
que as súas armas de guerra neste combate co conde non serían unha
espada, ou un garrote, sería un esconxuro. Así, reuniuse con outros
bruxos que lle acompañaban e xuntos tramaron un encanto co que poder
vencer á forza física do conde. Aos poucos segundos de que comezase
o ritual un gran estrondo, causado por un enorme trono, fixo tremer
toda a terra de Bría. O castelo veu abaixo e as xentes saíron
despavoridas del, quedando moitos dos seus ocupantes sepultos entre
os restos. O conde Hollvrudet saíu ileso e conseguiu chegar ata o
Rey Tuba ao que atravesa cunha espada. De regreso ao castelo observa
con terror que este fora tragado por un enorme buraco que se habería
baixo el. Introduciuse nel pero só viu algunhas estrañas columnas,
correntes de auga, serpes, curuxas... pero das xentes do castelo non
había nin rastro. O castelo, coa súa amada dentro del, desaparecera
dentro desa enorme cova e desde entón nada se soubo do seu
paradoiro. Contan as xentes do lugar que dentro da cova está a
princesa, pero esta non pode escapar porque un deses bruxos que
acompañaban ao Rey Tuba tena prisioneira e déixaa saír todas as
noites ás doce, pero só durante uns minutos, momento que ela
aproveita para buscar ao seu amado polos arredores. Polo que se di
que se un pasa na medianoite polo lugar poderá vela, pero á entrada
da cova está o bruxo vixiándoa e se ve a outra persoa a captura e
faia prisioneira dentro da cova.
Comentarios
Publicar un comentario
Deixe a súa opinión